
Choć jeszcze kilka lat temu zakładanie firmy w Polsce kojarzyło się ze staniem w kolejkach i wypełnianiem stosów papierów, obecne rozwiązania mocno upraszczają sprawę i tak naprawdę zdecydowaną większość formalności załatwimy drogą internetową.
Jeżeli myślisz o założeniu własnej działalności, poznaj podstawowe kroki, które musisz wykonać, aby zostać przedsiębiorcą i zarejestrować swoją firmę.
Pierwsze kroki
Zanim przejdziesz do spraw formalnych, przeanalizuj najważniejsze kwestie:
- Jaki rodzaj opodatkowania wybrać?
- Samodzielnie czy z biurem – jak prowadzić księgowość?
- Jak nazwać firmę?
- Kiedy wystartować z działalnością?
- Jakie kody PKD wybrać?
- Czy zostać płatnikiem VAT?
- W którym banku prowadzić konto firmowe?
Kiedy już zastanowisz się nad wymienionymi zagadnieniami, możesz przejść do rejestracji firmy.
Gdzie zarejestrować firmę?
Jednoosobową działalność rejestrujemy w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej – jest to procedura całkowicie bezpłatna, a polskie urzędy nigdy nie wysyłają listów z informacją o obowiązku uiszczenia opłaty za rejestrację firmy (jeżeli otrzymasz taki list, potraktuj go jak próbę wyłudzenia).
Jeśli jesteś posiadaczem Profilu Zaufanego albo podpisu elektronicznego, możesz zarejestrować działalność przez Internet na stronie www.ceidg.gov.pl.
Wygodnym rozwiązaniem jest także rejestracja firmy za pośrednictwem banku – coraz więcej instytucji oferuje takie usługi, nawet jeśli nie jesteśmy ich klientami – lub przez telefon, pod numerami: 801 055 088 lub 22 765 67 32.
Nie jesteś zwolennikiem załatwiania spraw urzędowych przez Internet? Wniosek o rejestrację działalności możesz również złożyć w Urzędzie Gminy.
Zarejestrowałem firmę – co dalej?
Jeżeli formalności związane z rejestracją działalności masz już za sobą, musisz podjąć kolejne kroki:
- Zgłoszenie do ubezpieczenia (ZUS lub KRUS) – bezpośrednio w urzędzie (w ciągu 7 dni od dnia rozpoczęcia działalności) lub online.
- Zgłoszenie VAT (jeżeli dobrowolnie chcesz zostać podatnikiem VAT lub wymagają tego od Ciebie przepisy).
- Rejestracja kasy fiskalnej (jeżeli musisz ją posiadać).
W przypadku spółek cywilnych i innych podmiotów formalności są nieco bardziej skomplikowane, ale jeżeli chodzi o jednoosobową działalność gospodarczą, to założenie firmy okazuje się sprawą dość prostą i szybką w realizacji.
Czy musisz posiadać pieczątkę?
Jako przedsiębiorca nie musisz posiadać pieczątki firmowej, ale ponieważ może okazać się ona przydatna, warto ją zamówić. Dane, jakie zamieszcza się na pieczątce, to przede wszystkim: nazwa firmy, adres siedziby, NIP i REGON, opcjonalnie: logo oraz numer telefonu.
Koszt wyrobienia pieczątki firmowej wynosi kilkadziesiąt złotych. Warto jednak sprawdzać oferty banków, ponieważ nierzadko w pakiecie z kontem firmowym otrzymuje się darmową pieczątkę oraz zestaw wizytówek.
Czy konto firmowe jest obowiązkowe?
Choć prawo nie zabrania korzystania z konta prywatnego dla celów firmowych, to regulaminy większości banków na to nie pozwalają.
Poza tym, w myśl aktualnych przepisów, nasz kontrahent ma prawo skorzystać z tzw. modelu podzielonej płatności i jeżeli nie będziemy posiadali konta firmowego wyposażonego w obowiązkowy rachunek VAT, to jego wpłata do nas nie dotrze.
Osobną kwestią pozostaje także oddzielanie finansów osobistych od firmowych, które stanowi podstawę rozsądnego zarządzania budżetem w jednoosobowej działalności.
Jeżeli weźmiemy pod uwagę wszystkie te kwestie, założenie oddzielnego rachunku bankowego okaże się najlepszą możliwą opcją.
Czy założenie firmy jest trudne?
Jak widać, rejestracja działalności to zaledwie kilka formalności, z których większość można załatwić przez Internet.
Nie ma się czego bać – powodzenia!