Jak zorganizować pracę z domu?

 

Praca zdalna to temat doskonale znany freelancerom oraz osobom prowadzącym jednoosobowe działalności gospodarcze. W ostatnim czasie temat ten stał się bliski także wielu polskim pracownikom, którzy zmuszeni byli przenieść się z obowiązkami zawodowymi do własnych czterech kątów. Praca z domu stanowi jednak ogromne wyzwanie dla wielu osób, które albo nie są do takiej pracy przyzwyczajone, albo nie potrafią się w niej odnaleźć. Istnieją jednak sposoby, które ułatwiają organizację pracy z domu i sprawiają, że jest ona nie tylko bardziej efektywna, ale też przede wszystkim po prostu znacznie przyjemniejsza.

Praca w domu – z czego wynika problem?

Nasze mieszkania są pełne rozpraszaczy – telewizorów, łóżek, lodówek, zagraconych kątów oraz domowników. W zależności od tego, co najmocniej nam przeszkadza, możemy mieć ogromny problem ze skupieniem się na pracy, gdy wokół piętrzyć się będą sterty brudnych naczyń, dzieci w pokoju obok będą krzyczeć wniebogłosy, a kanapa i telewizor zachęcać będą do chwili relaksu. Sprawy nie ułatwia fakt, że najprawdopodobniej pracujemy na tym samym komputerze, który kojarzy nam się z rozrywką, a jeszcze gorzej – gdy jest to laptop, który lubimy zabierać do łóżka. W takim przypadku bardzo ciężko pozbyć się przyzwyczajeń i przełączyć mózg na tryb „teraz praca”.

Brak szefa stojącego za plecami – niezależnie od tego, czy jesteśmy zdalnym pracownikiem czy właścicielem firmy – to także duży problem dla wielu osób, którym trudno jest znaleźć w sobie motywację, jeśli nikt nie będzie patrzył na to, co robią.

I o ile osoby oddelegowane do działania w systemie home office z reguły mają z góry ustalone godziny pracy, to „wolni strzelcy” oraz prowadzący jednoosobowe działalności gospodarcze muszą taki harmonogram narzucić sobie sami, jeżeli nie chcą spędzać przy komputerze większości doby – a taką tendencję ma wiele osób pracujących z domu, ponieważ z jednej strony mogą ciągle przerywać pracę na rzecz obowiązków domowych, a z drugiej – mogą przestać kontrolować upływ czasu, gdy trochę za bardzo lubią swoje zajęcie.

Jak zorganizować pracę z domu?

Istnieje kilka zasad, których warto przestrzegać, kiedy prowadzi się firmę lub wykonuje zlecenia z domu:

  • USTAL HARMONOGRAM PRACY – dobry plan to podstawa. Warto mieć z góry ustalone, w jakich godzinach pracujemy, a w jakich robimy sobie krótkie przerwy na rozciągnięcie, zjedzenie posiłku czy wypicie kawy. Harmonogramu oczywiście należy się trzymać, niezależnie od tego, że w pewnym momencie mamy ochotę zająć się podziwianiem widoków za oknem, a chwilę później – rozmową telefoniczną z koleżanką.
  • SKUP SIĘ NA PRIORYTETACH – planując pracę, na początek poświęć uwagę sprawom palącym, np. trzem najważniejszym zadaniom, które muszą być wykonane. Dopiero gdy się nimi zajmiesz, przejdź do mniej ważnych obowiązków, aby w razie ewentualnych problemów mieć „odhaczone” to, co odhaczone być musiało.
  • ZNAJDŹ KĄT DO PRACY – nie zawsze będzie to łatwe, ale dobrze jest wydzielić konkretną przestrzeń w mieszkaniu czy domu, która będzie przeznaczona wyłącznie do wykonywania obowiązków zawodowych i kojarzyć się będzie tylko z pracą.
  • POZBĄDŹ SIĘ ROZPRASZACZY – jeżeli naszym problemem są powiadomienia z mediów społecznościowych – należy je wyłączyć. Jeżeli zalegające pranie – warto zająć się nim przed pracą. Jeżeli natomiast hałaśliwi domownicy – dobrze jest ustalić z nimi pewne reguły i zastrzec, że czas pracy jest czasem pracy i każdy powinien to uszanować. To oczywiście nie dotyczy sytuacji, w której jesteśmy sami z dziećmi – w takich przypadkach warto zaplanować pracę w taki sposób, by jak najwięcej robić wtedy, gdy dzieci są zajęte zabawą lub nauką albo gdy do domu wraca partner, który mógłby się nimi zająć.

Tych kilka sposobów powinno pomóc w zorganizowaniu codziennej pracy z domu. Najważniejsze, to dostrzegać problemy i eliminować je. Potem zostaje już tylko skupianie się na obowiązkach i wykonywanie swojej pracy najlepiej, jak się tylko da. Niezależnie od okoliczności.