Od 1 kwietnia br. w nowym rozporządzeniu w sprawie kas rejestrujących zostały określone zasady ewidencjonowania zwrotu i reklamacji towarów oraz korygowania pomyłek w ewidencjonowaniu.
Do tej pory zasady postępowania w przypadku stwierdzonych pomyłek, zwrotów, reklamacji nie były uregulowane.
Od 1 kwietnia § 3 ust. 3–6 nowego rozporządzenia nakazuje prowadzić specjalne ewidencje, ewidencję zwrotów i reklamacji oraz ewidencję pomyłek.
ZWROTY I REKLAMACJE
Wzór ewidencji:
Ewidencja zwrotów towarów i uznanych reklamacji za okres …….(np. maj 2013 r.)……….
Imię i nazwisko lub nazwa firmy:
Adres:
NIP:
Numer ewidencyjny kasy rejestrującej:
Lp. |
Data sprzedaży |
Nazwa towaru/ |
Numer paragonu |
Termin zwrotu/ |
Zwrot całości należności |
Zwrot części należności |
||
Wartość brutto towaru/ |
Podatek należny |
Zwracana kwota brutto |
Podatek należny |
|||||
Podsumowanie okresu rozliczeniowego |
Do ewidencji należy dołączyć:
● dokument potwierdzający sprzedaż oraz
● protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru albo usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.
Po zmianie przepisów sprzedawcy mogą mieć problemy z korektą obrotu, gdy kupujący nie zwróci paragonu, ponieważ do ewidencji musi być dołączony dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży, czyli paragon albo faktura. Do tej pory organy podatkowe dopuszczały prawo do korekty, gdy na podstawie innych dowodów, np. protokołu zwrotu towarów, sprzedawca był w stanie wykazać, że doszło do zwrotu.
Należy zauważyć, że podatnicy nie będą mieli dowolności. Muszą posiadać dokument potwierdzający sprzedaż i protokół przyjęcia towaru lub uznania reklamacji. Oznacza to obowiązek sporządzania każdorazowo protokołu potwierdzającego zwrot towaru lub uznanie reklamacji.
W inny sposób została uregulowana zasada dokonywania korekty w razie pomyłek w ewidencjonowaniu. W tym celu podatnik musi prowadzić odrębną ewidencję. W takim przypadku sprzedawca powinien jeszcze raz zaewidencjonować sprzedaż, ale tym razem w prawidłowej wysokości. Korekty trzeba będzie dokonać przy użyciu prowadzonej w tym celu ewidencji pomyłek. Na podstawie tej ewidencji będzie obniżony VAT wynikający z raportu kasowego.
POMYŁKI
Wzór ewidencji:
Ewidencja pomyłek za okres …….(np. maj 2013 r.)……….
Imię i nazwisko lub nazwa firmy:
Adres:
NIP:
Numer ewidencyjny kasy rejestrującej:
Lp. |
Błędnie zaewidencjonowana sprzedaż |
Przyczyny/okoliczności |
|
Wartość sprzedaży brutto |
Podatek należny |
||
Suma |
W tym przypadku został wskazany obowiązek dołączenia oryginału paragonu fiskalnego dokumentującego sprzedaż, przy której nastąpiła oczywista pomyłka.
Podatnicy mają obowiązek zaprowadzenia odrębnych ewidencji dotyczących zwrotów towarów, uznanych reklamacji czy pomyłek najpóźniej od 1 października br. (§ 36 rozporządzenia).
Podstawa prawna:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących.