Nowe zasady ewidencjonowania

Kwi 30, 2013 | VAT

Od 1 kwietnia br. w nowym rozporządzeniu w sprawie kas rejestrujących zostały określone zasady ewidencjonowania zwrotu i reklamacji towarów oraz korygowania pomyłek w ewidencjonowaniu.

Do tej pory zasady postępowania w przypadku stwierdzonych pomyłek, zwrotów, reklamacji nie były uregulowane.

Od 1 kwietnia § 3 ust. 3–6 nowego rozporządzenia nakazuje prowadzić specjalne ewidencje, ewidencję zwrotów i reklamacji oraz ewidencję pomyłek

ZWROTY I REKLAMACJE

Wzór ewidencji:

Ewidencja zwrotów towarów i uznanych reklamacji za okres …….(np. maj 2013 r.)……….

Imię i nazwisko lub nazwa firmy:

Adres:

NIP:

Numer ewidencyjny kasy rejestrującej:

Lp.

Data sprzedaży

Nazwa towaru/
/usługi

Numer paragonu

Termin zwrotu/
/reklamacji

Zwrot całości należności

Zwrot części należności

Wartość brutto towaru/
/usługi

Podatek należny

Zwracana kwota brutto

Podatek należny

Podsumowanie okresu rozliczeniowego

Do ewidencji należy dołączyć:

● dokument potwierdzający sprzedaż oraz
● protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru albo usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.

Po zmianie przepisów sprzedawcy mogą mieć problemy z korektą obrotu, gdy kupujący nie zwróci paragonu, ponieważ do ewidencji musi być dołączony dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży, czyli paragon albo faktura. Do tej pory organy podatkowe dopuszczały prawo do korekty, gdy na podstawie innych dowodów, np. protokołu zwrotu towarów, sprzedawca był w stanie wykazać, że doszło do zwrotu.

Należy zauważyć, że podatnicy nie będą mieli dowolności. Muszą posiadać dokument potwierdzający sprzedaż i protokół przyjęcia towaru lub uznania reklamacji. Oznacza to obowiązek sporządzania każdorazowo protokołu potwierdzającego zwrot towaru lub uznanie reklamacji.

 

W inny sposób została uregulowana zasada dokonywania korekty w razie pomyłek w ewidencjonowaniu. W tym celu podatnik musi prowadzić odrębną ewidencję. W takim przypadku sprzedawca powinien jeszcze raz zaewidencjonować sprzedaż, ale tym razem w prawidłowej wysokości. Korekty trzeba będzie dokonać przy użyciu prowadzonej w tym celu ewidencji pomyłek. Na podstawie tej ewidencji będzie obniżony VAT wynikający z raportu kasowego.

 

POMYŁKI

Wzór ewidencji:

Ewidencja pomyłek za okres …….(np. maj 2013 r.)……….

Imię i nazwisko lub nazwa firmy:

Adres:

NIP:

Numer ewidencyjny kasy rejestrującej:

Lp.

Błędnie zaewidencjonowana sprzedaż

Przyczyny/okoliczności
popełnienia pomyłki

Wartość sprzedaży brutto

Podatek należny

Suma

W tym przypadku został wskazany obowiązek dołączenia oryginału paragonu fiskalnego dokumentującego sprzedaż, przy której nastąpiła oczywista pomyłka.

 

Podatnicy mają obowiązek zaprowadzenia odrębnych ewidencji dotyczących zwrotów towarów, uznanych reklamacji czy pomyłek najpóźniej od 1 października br. (§ 36 rozporządzenia).

Podstawa prawna:

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących.

 

 

Dlaczego warto założyć firmę?

Jesteś freelancerem i przytłacza Cię liczba umów do podpisania z kolejnymi zleceniodawcami? A może jesteś świetnym fachowcem i masz poczucie, że etat Cię ogranicza? Czujesz, że pora zrobić duży krok naprzód i rozwinąć skrzydła? Niewykluczone, że rozwiązaniem Twoich...

Jak zdobyć dofinansowanie dla firmy?

Wiele osób decydujących się na założenie jednoosobowej działalności gospodarczej zastanawia się nad sposobami pozyskiwania środków na start. Inne – prowadzące biznes już jakiś czas – poszukują z kolei wsparcia w rozwoju swojej firmy. W naszym kraju od lat funkcjonują...

Optymalizacja podatkowa – jak płacić niższe podatki?

„W jaki sposób uniknąć płacenia podatków?”, „Co zrobić, żeby podatki były jak najniższe?”, „Czy podatków można nie płacić wcale?” – oto jedne z pytań, które księgowe otrzymują regularnie – zarówno od początkujących przedsiębiorców, jak i tych bardziej doświadczonych....

Jak zorganizować pracę z domu?

  Praca zdalna to temat doskonale znany freelancerom oraz osobom prowadzącym jednoosobowe działalności gospodarcze. W ostatnim czasie temat ten stał się bliski także wielu polskim pracownikom, którzy zmuszeni byli przenieść się z obowiązkami zawodowymi do...

5 błędów początkujących przedsiębiorców

  Zakładasz firmę i wypełnia Cię entuzjazm. Oczami wyobraźni widzisz siebie jako właściciela prężnie działającego biznesu – chwalisz się wizytówkami, dopieszczasz stronę internetową, myślisz o sobie jako o przedsiębiorcy, który może zawojować świat (albo...

Jak zmienić formę opodatkowania w 2020 roku?

Prowadzisz firmę i chciałbyś zmienić formę opodatkowania w roku 2020? Masz czas do 20 lutego! Jedną z decyzji, jaką musimy podjąć w momencie zakładania działalności gospodarczej jest wybranie formy opodatkowania. Do wyboru mamy: opodatkowanie na zasadach ogólnych...

Jak założyć jednoosobową działalność gospodarczą?

Choć jeszcze kilka lat temu zakładanie firmy w Polsce kojarzyło się ze staniem w kolejkach i wypełnianiem stosów papierów, obecne rozwiązania mocno upraszczają sprawę i tak naprawdę zdecydowaną większość formalności załatwimy drogą internetową. Jeżeli myślisz o...

Czym różni się przychód od dochodu?

Jaka jest różnica między przychodem a dochodem – jak się okazuje, to zagadnienie sprawia problem wielu osobom, również prowadzącym działalność gospodarczą, które mylą oba te pojęcia lub stosują je zamiennie, uważając za tożsame. W rzeczywistości różnica między nimi...

Jak zadbać o finanse w jednoosobowej działalności?

Jednym z największych wyzwań początkujących przedsiębiorców jest znalezienie balansu pomiędzy życiem osobistym i pracą, a co za tym idzie – również rozdzielenie finansów firmowych od prywatnych. Brak wyraźnej granicy między nimi powoduje, że właściciel działalności...

NIP na paragonie od 1 stycznia 2020 r.

      Zakaz wystawiania faktur do paragonów bez NIP od 1 stycznia 2020 r.    Od 01.01.2020 r., w przypadku sprzedaży zarejestrowanej na kasie fiskalnej, fakturę na rzecz podatnika (firmy) można wystawić wyłącznie, jeżeli paragon potwierdzający...

Jak przechowywać dokumenty firmowe?

Dokumentacja firmowa i jej odpowiednie przechowywanie to nie byle jaka kwestia. Prawo wymaga od nas, byśmy przez konkretny okres czasu składowali wszystkie niezbędne dokumenty. Na początku działalności wydaje się, że wystarczą na to jeden czy dwa segregatory, ale z...

Samodzielnie czy z biurem – jak prowadzić księgowość?

  Każda osoba zakładająca działalność gospodarczą staje przed tymi samymi dylematami, co inni – jaką formę opodatkowania wybrać, czy i gdzie założyć konto firmowe, w których miejscach się reklamować itd. Nie mniej istotną kwestią pozostaje jednak to, w jaki...

Biała lista podatników VAT – co trzeba wiedzieć

  Od 1 września 2019 r. funkcjonuje tzw. biała lista podatników VAT. Można ją znaleźć pod adresem: https://www.podatki.gov.pl/wykaz-podatnikow-vat-wyszukiwarka/   Baza ta informuje m. in. czy dany podatnik jest zarejestrowany do VAT, jeśli nie, to z jakiego...

Biuro rachunkowe – ceny

W końcu jest! Moja własna, wymarzona firma.   Czy nie takie radosne myśli krążyły Ci po głowie w dniu, kiedy dopełniłeś wszystkich formalności związanych z rejestracją firmy? Też tak miałam. Zawsze będę pamiętać początki mojej działalności. Różni nas tylko jedno....

Kontrahent nie płaci? Odzyskaj zapłacony VAT!

Procedura odzyskiwania VAT od faktur sprzedaży, które nie zostały opłacone przez naszych kontrahentów nie jest niczym nowym. To tzw „ulga na złe długi”. Z początkiem 2019 roku weszły jednak w życie zmiany, które ułatwią korzystanie z ulgi w praktyce. Jak więc wygląda...

Wypłata wynagrodzenia na rachunek bankowy

Od stycznia 2019 r. zmieniają się zasady wypłaty wynagrodzenia za pracę. Podstawową formą wypłaty wynagrodzenia będzie przelew na rachunek bankowy. Wypłata w formie gotówkowej będzie możliwa tylko wtedy, gdy pracownik złoży pisemny wniosek w tej sprawie. Do 21...