Prywatny samochód w kosztach firmy.

Sie 26, 2013 | podatek dochodowy

W mojej praktyce często spotykam się z pytaniem od osób prowadzących własne firmy, czy można “wrzucić w koszty” przedmioty zakupione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej.

Wątpliwości budzi fakt, że przecież dana rzecz nie została zakupiona “na firmę”.

Przykładowo samochód. Znając życie korzystasz z auta każdego dnia: spotkania biznesowe, urzędy, zwyczajne firmowe życie. Swój samochód masz od dawna, być może więc nawet nie pomyślałeś, że koszty związane z jego użytkowaniem możesz zaliczyć do kosztów Twojej firmy. Mam dla Ciebie dobrą wiadomość. Powiem Ci, co zrobić, jeśli w swojej firmie chciałbyś wykorzystywać samochód osobowy zakupiony kilka lat przed jej założeniem.

Otóż nic nie stoi na przeszkodzie abyś wprowadził go do swojej firmy. Możesz to zrobić zarówno z dniem jej założenia jak i w trakcie prowadzenia działalności.

Cała operacja jest banalnie prosta. Sporządzasz dokument, w którym oświadczasz, że dany składnik swojego majątku prywatnego (np. samochód) przekazujesz do majątku firmy. W dokumencie tym określasz datę przekazania a także wyceniasz przekazywany przedmiot.

Dokument ten jest dokumentem wewnętrznym, powinieneś  mieć go w swojej dokumentacji księgowej ale nie musisz zgłaszać go do urzędu skarbowego.

Dalej postępujesz tak jak z każdym innym dokumentem zakupu typu faktura / rachunek a więc księgujesz to bezpośrednio w koszty swojej firmy lub wprowadzasz do ewidencji środków trwałych i amortyzujesz.

Ważną sprawą jest jak należy wycenić taki składnik majątku. Przepisy podatkowe dają tu proste instrukcje:

1. jeżeli posiadasz dokument zakupu, np umowę kupna samochodu bądź fakturę za zakup komputera, posługujesz się ceną zakupu wykazaną na tym dokumencie, nawet jeśli od dnia zakupu minęło kilka lat i faktyczna wartość rynkowa jest dużo mniejsza,

2. jeżeli nie dysponujesz dowodem zakupu, samodzielnie dokonujesz wyceny uwzględniając ceny rynkowe środków trwałych tego samego rodzaju z grudnia roku poprzedniego.

 

Pamiętaj, że gdy dany składnik majątku wprowadzisz do firmy, jego późniejsza sprzedaż będzie przychodem z Twojej działalności gospodarczej. Będziesz zobowiązany opodatkować ją na takich samych zasadach jak resztę przychodów ze sprzedaży. Niezamortyzowaną na dzień sprzedaży wartość, jednorazowo zaliczasz w koszty firmy.

 

Prawdopodobnie zadajesz sobie w tej chwili pytanie czy to się opłaca. W zdecydowanej większości przypadków tak! Co z tego, że przy sprzedaży zapłacisz podatek. Będzie on liczony od faktycznej ceny sprzedaży a więc najprawdopodobniej wartości rynkowej na ten moment. W koszty podatkowe swojej firmy wprowadzisz zaś kwoty często o wiele wyższe, zwłaszcza gdy zastosujesz sposób wyceny omówiony powyżej w punkcie 1.

 

Przykładowo:

 

Cztery lata temu kupiłeś samochód za cenę 50 tys zł. Przez cały ten czas wykorzystywałeś go prywatnie aż do dziś, kiedy to zarejestrowałeś swoją firmę i postanowiłeś uczynić z niego pojazd służbowy.

Posiadasz fakturę zakupu więc samochód wyceniasz na 50 tys zł, mimo iż wart jest dzisiaj sporo mniej. Rozpoczynasz amortyzację, czyli zaliczanie miesiąc po miesiącu w koszty firmy części wartości samochodu, dokładnie 1.667 zł każdego miesiąca.

Po roku w kosztach firmy będzie już 20.004 zł (spora oszczędność na podatku, prawda?) i w tym momencie decydujesz się na sprzedaż samochodu. Jaka mogłaby być jego wartość rynkowa? Moim zdaniem góra 18 tys zł. Sprzedajesz więc samochód za 18 tys zł i ta kwota jest twoim przychodem podatkowym. W dniu sprzedaży obliczasz jaka część wartości samochodu nie została jeszcze zamortyzowana (w naszym przypadku jest to 50.000 minus 20.004 = 29.996 zł) i całą tą kwotę zaliczasz jednorazowo w koszty.

 

Efekt końcowy? Przez rok co miesiąc “wrzucałeś” w koszty po 1.667 zł a w dniu sprzedaży w kosztach znalazło się dodatkowo 11.996 zł (18.000 minus 29.996).

Pomimo konieczności opodatkowania sprzedaży samochodu, co nie miałoby miejsca gdyby był on samochodem prywatnym, realnie żadnego podatku nie zapłaciłeś a jeszcze dodatkowo pomniejszyłeś swoją podstawę opodatkowania o 32 tys zł.

 

Na koniec mała rada, pamiętaj, że to co “wrzucasz w koszty” zawsze musi być bezpośrednio związane z prowadzonym przez Ciebie biznesem. Jeśli więc przed założeniem własnej firmy kupiłeś jacht, a Twój biznes nie polega na świadczeniu np. usług w turystyce wodnej to nie możesz swojej ukochanej łodzi uwzględniać w działalności.

Dlaczego warto założyć firmę?

Jesteś freelancerem i przytłacza Cię liczba umów do podpisania z kolejnymi zleceniodawcami? A może jesteś świetnym fachowcem i masz poczucie, że etat Cię ogranicza? Czujesz, że pora zrobić duży krok naprzód i rozwinąć skrzydła? Niewykluczone, że rozwiązaniem Twoich...

Jak zdobyć dofinansowanie dla firmy?

Wiele osób decydujących się na założenie jednoosobowej działalności gospodarczej zastanawia się nad sposobami pozyskiwania środków na start. Inne – prowadzące biznes już jakiś czas – poszukują z kolei wsparcia w rozwoju swojej firmy. W naszym kraju od lat funkcjonują...

Optymalizacja podatkowa – jak płacić niższe podatki?

„W jaki sposób uniknąć płacenia podatków?”, „Co zrobić, żeby podatki były jak najniższe?”, „Czy podatków można nie płacić wcale?” – oto jedne z pytań, które księgowe otrzymują regularnie – zarówno od początkujących przedsiębiorców, jak i tych bardziej doświadczonych....

Jak zorganizować pracę z domu?

  Praca zdalna to temat doskonale znany freelancerom oraz osobom prowadzącym jednoosobowe działalności gospodarcze. W ostatnim czasie temat ten stał się bliski także wielu polskim pracownikom, którzy zmuszeni byli przenieść się z obowiązkami zawodowymi do...

5 błędów początkujących przedsiębiorców

  Zakładasz firmę i wypełnia Cię entuzjazm. Oczami wyobraźni widzisz siebie jako właściciela prężnie działającego biznesu – chwalisz się wizytówkami, dopieszczasz stronę internetową, myślisz o sobie jako o przedsiębiorcy, który może zawojować świat (albo...

Jak zmienić formę opodatkowania w 2020 roku?

Prowadzisz firmę i chciałbyś zmienić formę opodatkowania w roku 2020? Masz czas do 20 lutego! Jedną z decyzji, jaką musimy podjąć w momencie zakładania działalności gospodarczej jest wybranie formy opodatkowania. Do wyboru mamy: opodatkowanie na zasadach ogólnych...

Jak założyć jednoosobową działalność gospodarczą?

Choć jeszcze kilka lat temu zakładanie firmy w Polsce kojarzyło się ze staniem w kolejkach i wypełnianiem stosów papierów, obecne rozwiązania mocno upraszczają sprawę i tak naprawdę zdecydowaną większość formalności załatwimy drogą internetową. Jeżeli myślisz o...

Czym różni się przychód od dochodu?

Jaka jest różnica między przychodem a dochodem – jak się okazuje, to zagadnienie sprawia problem wielu osobom, również prowadzącym działalność gospodarczą, które mylą oba te pojęcia lub stosują je zamiennie, uważając za tożsame. W rzeczywistości różnica między nimi...

Jak zadbać o finanse w jednoosobowej działalności?

Jednym z największych wyzwań początkujących przedsiębiorców jest znalezienie balansu pomiędzy życiem osobistym i pracą, a co za tym idzie – również rozdzielenie finansów firmowych od prywatnych. Brak wyraźnej granicy między nimi powoduje, że właściciel działalności...

NIP na paragonie od 1 stycznia 2020 r.

      Zakaz wystawiania faktur do paragonów bez NIP od 1 stycznia 2020 r.    Od 01.01.2020 r., w przypadku sprzedaży zarejestrowanej na kasie fiskalnej, fakturę na rzecz podatnika (firmy) można wystawić wyłącznie, jeżeli paragon potwierdzający...

Jak przechowywać dokumenty firmowe?

Dokumentacja firmowa i jej odpowiednie przechowywanie to nie byle jaka kwestia. Prawo wymaga od nas, byśmy przez konkretny okres czasu składowali wszystkie niezbędne dokumenty. Na początku działalności wydaje się, że wystarczą na to jeden czy dwa segregatory, ale z...

Samodzielnie czy z biurem – jak prowadzić księgowość?

  Każda osoba zakładająca działalność gospodarczą staje przed tymi samymi dylematami, co inni – jaką formę opodatkowania wybrać, czy i gdzie założyć konto firmowe, w których miejscach się reklamować itd. Nie mniej istotną kwestią pozostaje jednak to, w jaki...

Biała lista podatników VAT – co trzeba wiedzieć

  Od 1 września 2019 r. funkcjonuje tzw. biała lista podatników VAT. Można ją znaleźć pod adresem: https://www.podatki.gov.pl/wykaz-podatnikow-vat-wyszukiwarka/   Baza ta informuje m. in. czy dany podatnik jest zarejestrowany do VAT, jeśli nie, to z jakiego...

Biuro rachunkowe – ceny

W końcu jest! Moja własna, wymarzona firma.   Czy nie takie radosne myśli krążyły Ci po głowie w dniu, kiedy dopełniłeś wszystkich formalności związanych z rejestracją firmy? Też tak miałam. Zawsze będę pamiętać początki mojej działalności. Różni nas tylko jedno....

Kontrahent nie płaci? Odzyskaj zapłacony VAT!

Procedura odzyskiwania VAT od faktur sprzedaży, które nie zostały opłacone przez naszych kontrahentów nie jest niczym nowym. To tzw „ulga na złe długi”. Z początkiem 2019 roku weszły jednak w życie zmiany, które ułatwią korzystanie z ulgi w praktyce. Jak więc wygląda...

Wypłata wynagrodzenia na rachunek bankowy

Od stycznia 2019 r. zmieniają się zasady wypłaty wynagrodzenia za pracę. Podstawową formą wypłaty wynagrodzenia będzie przelew na rachunek bankowy. Wypłata w formie gotówkowej będzie możliwa tylko wtedy, gdy pracownik złoży pisemny wniosek w tej sprawie. Do 21...

Niższy ZUS dla małych firm

Od 1 stycznia 2019 roku część małych firm będzie mogła skorzystać z możliwości opłacania niższych składek ZUS. Ich wysokość nie będzie już ustalona ryczałtowo, będzie zależała od przychodu firmy.   Kto będzie mógł skorzystać z nowego rozwiązania? Ustawa dotyczy...

Od 01.2018 tylko jeden przelew do ZUS

Od 1 stycznia 2018 r. każdy przedsiębiorca będzie dokonywał płatności z tytułu wszystkich należnych składek na jeden indywidualny numer rachunku. Płatność będzie dokonywana standardowym poleceniem przelewu. Nie będzie już potrzeby podawania wielu informacji...